Pojďme si nejprve něco ujasnit – Stumpjumper EVO Comp Alloy 29 není normální trailové kolo. Je postaveno tak, aby padlo hned do ruky. Má položenější předek a delší horní rámovou trubku, takže EVO má těžší řízení, výjimečnou přední trakci a vás bude prosit, abyste vždycky ještě přidali. A s rychlostí, jakou 29“ kola umí, to klidně zvládnete i v tom nejrozbitějším terénu.
Na co vlastně je to „EVO“? EVO je pro ty, co rádi řádí – bikeři, co tíhnou ke gravity disciplínám. Velké dropy, vysoké nakopáváky, skály a kořeny – cokoli z tohohle Stumpjumper EVO zvládne. EVO používá stejnou velikostní řadu jako naše Demo. To vám umožní si vybrat kolo přesně takové, jaké potřebujete – nejen podle změření sedlové trubky, jako jsme zvyklí u většiny kol – zužuje vše na dvě velikosti, S2 a S3. Ty jsou delší, nižší, položenější a mají výšky sedlové a hlavové trubky takové, že vám pomohou ve výběru velikosti přesně pro vás, váš jízdní styl a terén, ve které se nejčastěji pohybujete.
Cíl v návrhu tvaru byl jednoduchý - vytvořit pořádný trail bike. A jak se ukázalo, odvíjí se to především od tuhosti. Rám totiž říká něco vašim rukám a z druhé strany zase něco jiného vašim nohám, s čímž si váš mozek neumí úplně snadno poradit a tím nastává nerovnováha, která se do kola promítá jistou nestálostí. Abychom to napravili, museli jsme se zaměřit na materiál a tvary.
Pokročili jsme pod dráze odpružení s Rx Trail Tune jak na vidlici, tak na zadním tlumiči. Výkon pružení významně závisí na rámu, kolech a velikosti jezdce, proto jsme použili Rx Tune na každém kole uprostřed nastavitelného spektra, čímž získáte největší možný rozsah jak jemně vyladit vaši jízdu. Dalším želízkem v ohni bylo zachovat vlastnosti odpružení skrze všechny velikosti kol – proto jsme RX Tune nastavili specificky pro každou platformu. Takže je jedno jaký rozměr kol upřednostňujete, vaše odpružení bude vždy fungovat lineárně.
Také byly provedeny kroky, které měly za cíl vám usnadnit život s tímto kolem. Středové složení na závit je pro nás triumfálním návratem také jsme udělali více místa pro plášť o rozměru až 3,0“. Také máte možnost jezdit jakýkoli tlumič budete chtít, protože jsme začali používat standardní metrické tlumiče. A možnost úpravy jízdního stylu pomocí Flip Chipu vám dovolí si geometrii uzpůsobit vašemu oblíbenému terénu. Otočením z horního na nižší posazení se sníží i středové složení o 6 mm a hlavová trubka se položí o půl stupně. Také na vás vyskočí drobné detaily, které vás jistě překvapí, jako je nový žebrový tvar chrániče řetězové vzpěry, který zajistí, tichý chod řetězu.
K dokonalosti toto „EVO“ dotváří díly jako zadní tlumič FOX DPX2 (140 mm zdvihu), vidlice FOX Rhythm 36 (150 mm zdvihu), brzdy SRAM Code R a zapletená hliníková kola Roval Traverse 29. A k tomu navrch řazení SRAM NX Eagle abyste se na vrchol kopce vždy dostali bez problémů.
SPECIALIZED
Od roku 1974 se snaží americká značka Specialized nabízet opravdu špičkové produkty. Když chtěli lidé jezdit v přírodě, vyrobili první horské kolo.
V roce 2003 byla na trh uvedena technologie tlumení Brain Specialized, díky které je jízda v terénu vyladěna tak, aby splnila požadavky na výkon i těch nejnáročnějších jezdců.
Dnes je Specialized především znám hlavně díky široké nabídce kvalitních silničních a horských kol. Vyniká i v dnešním trendu elektrokol.
Nabídka kol, ale také cyklistických přileb, kvalitního oblečení a treter jednoduše potěší jak zastánce rekreační cyklistiky a cykloturistiky, tak i jezdce se závodními ambicemi.
Neustále pracuje na vývoji bezpečnostních prvků a inspiruje se tak, aby jezdci zlepšili svou jízdu a pohodlí při ní. Proto také úzce spolupracuje se sportovními lékaři. Zdokonaluje se v technologiích, při nichž zpracovává karbon FACT.
Vybavení značky Specialized používají např. jezdci stáje Saxo Bank a Astana nebo český mistr světa a olympijský vítěz Jaroslav Kulhavý.