Jak zalepit nebo vyměnit duši

Defekt, chtě nechtě, patří k cyklistice. Musíme s tím dopředu počítat, a ne nadarmo se říká: Kdo je připraven, není překvapen. Pokud vyrážíte na cyklovýlet bez sady na lepení nebo novou duší, riskujete, že nedojedete a kolo už nebude nést vás, nýbrž vy ponesete raněného parťáka. Přitom sada na lepení a nová duše originálně zabalená v krabičce zaberou minimum místa.

Pro ty, kteří si už sadu na lepení a novou duši přibalili do batohu, ale nevědí, jak defekt opravit, jsme připravili článek. S jeho pomocí a trochou zručnosti už budete vědět, jak na to.

Jak zalepit duši

Pokud s sebou nemáte náhradní duši, ale máte alespoň lepení, nezbývá nic jiného než duši zalepit. Sada pro lepení duše by měla obsahovat:

  • Minimálně dvě montpáky
  • Lepidlo
  • Několik kusů záplat různých tvarů
  • Smirkový papír nebo kovové „struhadlo“
  • Křídu

Potřebná je samozřejmě ještě pumpička, nejlépe s ukazatelem aktuálního nahuštění.

  1. Sundat kolo z rámu

Nejdříve je potřeba sundat kolo z vidlice. U předního kola je to jednoduché. Stačí povolit rychloupínáky. Pokud máte na kole V-brzdy, musíte je rozpojit, pak kolo půjde vyndat.  U zadního kola doporučujeme zařadit nejtěžší převod a až po té kolo sundávat. Půjde to snadněji. Dávejte pozor, ať nepoložíte kolo na přehazovačku.

  1.  Oddělit plášť od ráfku

Stlačením odlepte plášť od ráfku a připravte si montpáky. U některých kol bez problému plášť sundáte rukama, ale někdy to nejde. S montpákami to jde bleskurychle. První vsuneme pod plášť, zapáčíme a zajistíme háčkem o výplet kola. Pomocí druhé obnažte zbytek ráfku. Odstraňte z ventilku čepičku, případně pojistnou matici a vyndejte duši. Pro jistotu prsty projeďte vnitřní část pláště, zda v ní nezůstal ostrý předmět, který nám duši poškodil.

  1.  Najít defekt

Pokud nejde defekt najít pouhým okem, pomůže voda. Buď přifouknutou duši ponořte do vody nebo ji vodou alespoň potřete. Bublinky prozradí, kde uniká vzduch. Tohle místo si označte fixou a duši vysušte.

  1.  Zalepit defekt

Místo okolo poškození zdrsněte smirkovým papírem nebo „struhadlem“ a naneste vrstvu lepidla. Plocha potřená lepidlem klidně může být větší než samotná záplata. 10-15 minut vyčkejte a poté použijte záplatu zbavenou spodní fólie. Pořádně přimáčkněte a odstraňte horní fólii. Aby se vám záplata pak nelepila k plášti, posypejte ji nadrcenou křídou.

Tip: Aby vám zbytek lepidla nevyschnul, alobalem ze záplaty utěsněte otvor tuby.

  1.  Vrátit duši do kola

Lehce duši přifoukněte, aby trochu držela tvar, zasaďte ventilek a pečlivě vsuňte duši pod plášť. Dávejte pozor, aby se vám nikde neskřípla nebo nepřekroutila. Nakonec od ventilku oběma rukama usaďte plášť a dofoukněte podle doporučení na boku pláště. Ještě, než dofouknete do finální podoby, plášť prohmatejte, jestli duše hezky sedí po celém obvodu. Nasaďte na ventilek čepičku.

  1. Nasadíme kolo zpět do rámu

Přední kolo lze nasadit rychle a snadno. U zadního kola (pokud jste si přehodili na nejtěžší převod) nasaďte řetěz na nejmenší kolečko. Pečlivě umístěte na své místo a utáhněte rychloupínáky.

 

Jak vyměnit duši

1. a 2. krok je stejný jako při lepení. Sundejte kolo z rámu a oddělte plášť od ráfku.

3. a 4. krok není potřeba provádět.

Vyjměte poškozenou duši zpod pláště a pokud chcete, ponechejte si ji, abyste ji mohli případně zalepit a použit znovu. Pokud opravujete kolo přímo v terénu, poškozenou duši berte s sebou automaticky, nenechávejte ji nikde ležet. 😊 Novou duši skladujte tak, aby ji nemohlo nic poškodit, tedy v nepropustném obalu nebo v originální krabičce.

Pokračujeme 5. a 6. krokem.

 

Doufáme, že vám popis a názorná videa pomohou natolik, že si na cyklovýletech budete vědět rady a zvládnete si vyměnit či opravit duši sami a za pár minut. Přejeme mnoho jízd bez defektů a zranění.

Tým Nevix cyklosport

Nevíte si rady?
+420 731 557 867
Po-Pá 9-13 a 14-17
So 9-12