Nový Spark 900 2022

 

INTEGROVANÁ TECHNOLOGIE TLUMENÍ

 

 

 

DISPOZICE TLUMENÍ - KINEMATIKA

Celoodpružené kolo nebude mít nikdy úspěch bez dobrého designu odpružení. Když jsme se poprvé projeli na Sparku s jednočepovou konstrukcí, zamilovali jsme se do ní I po letech věříme, že na náročné singltreky a traily je to ta nejlepší koncepce.

 

Rozložení tlumení u Sparku má velmi specifickou a osvědčenou kinematiku a menší neodpruženou hmotu. Použití pružného čepu na zadní vzpěře je ideální řešení u kol se zdvihem v tomto rozsahu. Umožňuje zachovat velmi nízkou hmotnost celého systému a při tom zaručuje optimální výkon tlumení.

 

 

 

 

Lehce nápadnější změnou teď je, že jsme přešli na platformu s integrovaným tlumičem.

 

Ptáte se proč? No, tak hlavně si myslíme, že to vypadá fantasticky. A bližší pohled říká, že nám tento způsob umožňuje vyladit tlumicí vlastnosti bez navýšení hmotnosti. Při práci s koly na takové úrovni, je často otázka mezního řešení ještě daleko důležitější.

 

Na optimální výkon tlumiče, musí být přenos síly co nejpřímější. V průběhu komprese tlumiče se chceme vyhnout jakýmkoli neefektivním pohybům, jinými slovy bočním pohybům (do stran do směru zdvihu).

 

Integrovaný tlumič to řeší hned několika způsoby. Zaprvé, konstrukce rámu v oblasti tlumiče a uchycení trunnion může být navržena jako daleko pevnější, což nežádoucí pohyb omezuje a zároveň přispívá k účinnějšímu přenosu síly. Do čepu na sedlové trubce můžeme také přidat mnohem větší ložiska, čímž tuto část ještě zesílíme a nežádoucí pohyb také omezíme. Prostřednictvím integrované technologie odpružení můžeme konstruovat rámy s níže umístěným tlumičem, tedy s níže položeným těžištěm. Ve výsledku je kolo ovladatelnější a stabilnější, z čehož pro jezdce plyne daleko jistější jízda.

 

Ačkoliv se tyto změny mohou samostatně jevit jen jako menší vylepšení, v celkovém součtu vedou k daleko efektivnějšímu výkonu tlumiče. Navíc je tlumič plně chráněn před vnějšími vlivy.

 

 

 

 

Dispozice „single pivot“ odpružení je založena na naší patentované integrované technologii tlumení.

 

Průhledem v rámu vidíme, jak při pohybu zadního kola stlačuje naše patentované vahadlo tlumič.

 

 

 

 

K tlumiči se lze z oblasti středového složení dostat přístupovým otvorem. Dá se tak snadno nastavit tlak v tlumiči, odskok i komprese a také instalovat nebo vyměnit kabel k systému tlumení TwinLoc.

 

 

 

 

Nastavit sag jde také jednoduše. Jeho úroveň je možné odečíst z indikátoru na jednom z čepů. Chcete vědět, jestli používáte plnou kapacitu zdvihu? Podívejte se vstupem v sedlové trubce a uvidíte, kde se nachází O-kroužek. Jednoduše ho můžete posunout zpět dolů na reset.

 

Šrouby tlumiče jsou z vnější strany snadno dostupné. Spark 900 je vybaven buď novým, větším tlumičem Fox Nude5T, RockShox, nebo X-Fusion NUDE5, vždy se zdvihem 120 mm, a naším systémem tlumení TwinLoc.

 

 

SYSTÉM TLUMENÍ TWINLOC

 

 

Spark obsahuje náš systém tlumení TwinLoc. TwinLoc je patentovaný systém tlumení, kterým se pomocí páčky na řídítkách ovládá najednou tlumič, vidlici a celý rám. Ovládání dává jezdci na výběr ze 3 různých režimů, které účinně mění geometrii kola, citlivost tlumení a pružinovou křivku zároveň.

 

Máte-li TwinLoc, máte k dispozici tři kola v jednom. A to je obzvlášť důležité na rychlé jízdy po různorodých trailech. Blížíte se na začátek jednoho z nich? Tak to bude ideální režim Lockout. Čeká vás technický singltrek nebo náročné stoupání, kdy je klíčová trakce a přenos síly? Přepněte do módu Traction Control a pusťte se do toho! Hned jak se dostanete nahoru a nastane čas vrhnout se na sjezd, otevřete tlumení režimem Downhill a využijte všechny výhody, které Spark může nabídnout.

 

Naším novým ovladačem pod řídítky se také ovládá teleskopická sedlovka. Ergonomické řešení centralizuje veškerou kontrolu nad kolem do jednoho místa, které je tak za jízdy snadno dosažitelné.

 

 

 

 

GEOMETRIE / DESIGN RÁMU

 

Při pohledu na rozložení rámu obecně: abychom vytvořili geometrii nového Sparku, zohlednili jsme výsledky několikaleté zpětné vazby od nejrychlejších jezdců světa. Inspirovali jsme se modelem RC, vždy připraveným na závod, a chtěli jsme zkonstruovat rychlou a schopnou trailovou verzi. Zásluhou 130mm zdvihu vpředu a tlumiče s větší vzduchovou komorou a zdvihem 120 mm je jízda na novém Sparku 900 opravdová radost, a to ve všech typech terénu. Je jedním z našich nejrychlejší a nejlehčích trailových kol všech dob.

 

 

 

 

Chtěli jsme skutečně dynamické trailové kolo, takže jsme se zaměřili na takovou geometrii, která z hlediska účinnosti z ničeho nesleví, když se do toho potřebujete pořádně opřít nebo rychle zvládnout technické výjezdy a zároveň dává jezdcům pocit jisté, bezpečně zvládnutého sjezdu. Podle ohlasů soudíme, že jsme se přesně trefili.

 

Dalším kritériem bylo zachovat nízkou hmotnost. Spark jsme konstruovali ve dvou hlavních rovinách: v rovině tuhosti a nízké hmotnosti. Strategickým karbonovým zesílením v oblasti tuhosti, si můžeme dovolit ušetřit gramy v oblasti hmotnosti. Některé části rámu jsou tenčí než kreditní karta!

 

Začlenit tlumič do rámu představuje z hlediska hmotnosti další omezení, ale našemu týmu se na tomto projektu podařilo vytvořit náš dosud nejlehčí, karbonový přední a zadní rámový trojúhelník celoodpruženého kola. Povedlo se nám to, co jsme u karbonových horských kol vždy chtěli. Zprostředkovat takovou jízdu, která vás neotráví, ani když budete muset šlapat ostošest.

 

Zbrusu nová platforma Spark je navržena na 55mm řetězové lince. To nám umožnilo udělat několik velmi zajímavých věcí. Zaprvé jsme schopni garantovat výbornou průchodnost pneumatiky rámem, a to bez snížení jeho tuhosti, což je zásadní, hovoříme-lio přenosu síly do pedálů.

 

Vzhledem ke vzrůstající poptávce jsme zajistili, aby byl v rámu dostatek prostoru na dva bidony na dlouhé vyjížďky. Všechna ložiska v rámu jsou opatřena speciálním doplňkovým těsněním proti povětrnostním vlivům a také z důvodu lepší funkčnosti a delší životnosti.

 

 

 

 

 

SYNCROS FRASER IC COMBO

 

 

 

 

 

Zcela nový Spark obsahuje také zcela nová kombo řídítka Syncros Fraser iC. Vzhledem k tomu, že integrace kabeláže je dost unikátní záležitost, byl model Fraser navržen tak, aby ji zčásti vyřešil. Konstruktéři Syncros zapracovali na tvaru, který by umožnil vést kabeláž pod řídítky a po stranách představce, než se zanoří do hlavového složení s integrovanými plastovými částmi, aby vše vypadalo čistě a efektivně. Nedochází tak k zalomení ani překroucení kabeláže a přední část kola je úhlednější. Všechna řídítka a představce Syncros nabízejí několik možností na uchycení computeru, světla a kamery, a to jak na řídítkách, tak pod nimi.

 

 

 

U nového Sparku si můžete také změnit hlavový úhel o 0,6 stupňů - volnější nebo ostřejší, aniž byste museli zkracovat kabeláž nebo odvzdušňovat brzdy. Musíte jen odmontovat řídítka, otočit misky hlavového složení o 180 stupňů a znovu namontovat.

 

 

ĎÁBEL TKVÍ V DETAILU

 

Kolo také obsahuje praktický chránič zadní stavby, a to nejen na ochranu rámu, ale také kvůli odhlučnění a celkovému vzhledu.

 

 

 

 

Torx v zadní ose patří k našim kolům neodmyslitelně již roky a tentokrát půjde ještě o něco lepšího. T25, T30 a inbus - vše je teď v jednom! S touto trojicí si můžete vždy přizpůsobit veškeré příslušenství s čepy a víceméně i vše ostatní, co se na kole dá nastavit.

 

 

 

Nový Spark 900 2022
Vytvořeno28.06.2021