Při návrhu zapletených kol Traverse Fattie 650b jsme mysleli na to, že zapletených kol co dokáží odolávat ostrým, rozbitým sjezdům a zároveň je neproklínáte pokaždé, když jedete znovu na kopec, je jako šafránu. Zároveň jsme zjistili, že jezdci na trailech očekávají pořádnou sadu kol, kterou jen nasadí a můžou vyrazit do terénu. Abychom zachovali příznivou cenu, rozhodli jsme se pro hliníkovou slitinu, která má všechny požadované vlastnosti a navíc vám v kapse zůstane dostatek peněz i na pivo po vyjížďce.
Proberme teď detailněji ona očekávání. Například schopnost přežít nepovedené dopady bez nutnosti následného centrování nebo dostatečná lehkost pro rychlý a méně bolestný návrat nahoru na kopec. Obojí a ještě více ovlivňuje volba ráfku. V rámci vývoje nových ráfků vzali naši inženýři 45 mm široký ráfek z fatbiku, obuli ho do trailových plášťů 2.3 - 2.4 palce, aby zjistili jestli širší ráfek přináší nějaké výhody. 45 mm nakonec bylo až moc širokých, ale zaujaly nás výhody, které nabízí využití širšího ráfku.
Tímto zjištěním jsme se z tradičního rozměru 19 - 23 mm posunuli více do šířky, která jak jsme zjistili, funguje nejlépe - 29 mm a tím dala výpletům přezdívku “Fattie”. Široký ráfek má pozitivní dopad na jízdu - lépe podpírá plášť pro lepší trakci, tím, že dovoluje vozit v plášti nižší tlak, navíc nárazy jsou absorbovány větší plochou, což snižuje riziko defektu, příp. poškození ráfku. A když tohle skombinujete s hravostí rozměru kol 650b, dostanete parádní hračku vhodnou jak pro stoupání, tak sjíždění. Patky ráfků jsou hladké, bez háčků, tzv. Zero Bead hook design, což zamezuje svléknutí nebo odfouknutí pláště při ostré jízdě a navíc je díky nim konverze na bezduše o to snazší.
Po návrhu ráfku, s vědomím zachování dostatečné odolnosti při nízké hmotnosti, jsme je zapletli do vlastních nábojů z hliníkové slitiny, na 24 drátů vpředu a 29 vzadu pomocí drátů DT Swiss Revolution a niplů Pro Lock. Náboje se točí na zapouzdřených průmyslových ložiscích a využívají osvědčených vnitřností DT Swiss 360, které zajistí hladký chod po mnoho kilometrů. Abychom zajistili, že každé kolo je pořádně zapletené, rozhodli jsme se pro ruční zaplétání místo strojového. Člověk, narozdíl od stroje, je schopen zachytit drobné niance, které tvoří rozdíl mezi dobrým a výborným zapleteným kolem.
Každá sada kol je dodávána s 11ti rychlostním ořechem SRAM XD, koncovkami na 142 mm a pravou koncovkou 142 mm pro 10ti rychlostní ořech. Ořechy lze zakoupit samostatně.
Výrobce | Specialized |
SPECIALIZED
Od roku 1974 se snaží americká značka Specialized nabízet opravdu špičkové produkty. Když chtěli lidé jezdit v přírodě, vyrobili první horské kolo.
V roce 2003 byla na trh uvedena technologie tlumení Brain Specialized, díky které je jízda v terénu vyladěna tak, aby splnila požadavky na výkon i těch nejnáročnějších jezdců.
Dnes je Specialized především znám hlavně díky široké nabídce kvalitních silničních a horských kol. Vyniká i v dnešním trendu elektrokol.
Nabídka kol, ale také cyklistických přileb, kvalitního oblečení a treter jednoduše potěší jak zastánce rekreační cyklistiky a cykloturistiky, tak i jezdce se závodními ambicemi.
Neustále pracuje na vývoji bezpečnostních prvků a inspiruje se tak, aby jezdci zlepšili svou jízdu a pohodlí při ní. Proto také úzce spolupracuje se sportovními lékaři. Zdokonaluje se v technologiích, při nichž zpracovává karbon FACT.
Vybavení značky Specialized používají např. jezdci stáje Saxo Bank a Astana nebo český mistr světa a olympijský vítěz Jaroslav Kulhavý.